Yleiset myyntiehdot – Relevator Sverige AB

Voimassa 28. toukokuuta 2025 alkaen
www.relevator.se www.relevator.se

  1. Soveltamisala

Näitä yleisiä sopimusehtoja sovelletaan Relevator Sverige AB:n, org.nr 559213-0131, Karlsviksgatan 16, 112 41 Tukholma (”Relevator”) yritysasiakkaille myymiin käytettyihin tuotteisiin, koneisiin, laitteisiin tai muihin tavaroihin (”tuotteet”). Ehtoja sovelletaan riippumatta siitä, tehdäänkö osto verkkosivuston, erillisen tarjouksen tai sähköpostin välityksellä, ellei toisin ole nimenomaisesti kirjallisesti sovittu.

  1. Tuotteen ehto

Ellei tarjouksessa tai tilausvahvistuksessa toisin mainita, tuotteet myydään sellaisena kuin ne ovat ilman toiminnallista takuuta. Relevator ei takaa tuotteen tulevaa käytettävyyttä tai yhteensopivuutta. Ostajan vastuulla on tarkastaa ja varmistaa, että tuote vastaa hänen tarpeitaan ennen ostoa.

  1. Hinta ja maksuehdot

Hinnat on ilmoitettu ilman arvonlisäveroa. Maksu on suoritettava tarjouksen ehtojen mukaisesti tai viimeistään kymmenen (10) päivän kuluessa netto laskun päiväyksestä. Kun tilauksen arvo ylittää 100 000 Ruotsin kruunua, tilauksen sitovuuden edellytyksenä on 30 prosentin ennakkomaksu. Tuotteiden omistusoikeus säilyy Relevatorilla, kunnes maksu on suoritettu kokonaisuudessaan.

  1. Toimitus ja toimitus

Toimitus tapahtuu Incoterms 2020 -ehtojen mukaisesti. Ellei tarjouksessa toisin mainita, toimitus tapahtuu EXW (Ex Works) Relevatorin ilmoittamasta varastopaikasta. Ostaja vastaa kuljetuksesta, vakuutuksesta ja mahdollisista toimituksen jälkeisistä kustannuksista toimitusehtojen mukaisesti. Toimituspäivät ovat likimääräisiä. Viisi (5) työpäivää ylittävistä viivästyksistä ostaja on oikeutettu hinnanalennukseen, jonka suuruus on 1 % viikkoa tai sen osaa kohti, kuitenkin enintään 10 % tilauksen arvosta.

  1. Kokoonpano ja asennus

Jos kokoonpano tai asennus sisältyy toimitukseen, siitä ilmoitetaan nimenomaisesti tarjouksessa tai tilausvahvistuksessa. Näissä tapauksissa sovelletaan NLM 19:ää (yleiset toimitusehdot koneille Pohjoismaissa). Asennustyön laajuudesta ja vastuusta säädetään erikseen.

  1. Reklamaatiot ja viat

Reklamaatiot on tehtävä kirjallisesti seitsemän (7) päivän kuluessa vastaanottamisesta. Jos reklamaatio hyväksytään, Relevator voi valita seuraavien vaihtoehtojen välillä: vian korjaaminen, kohtuullinen hinnanalennus tai tuotteen takaisinostaminen ostohinnan palauttamista vastaan. Ostajalla ei ole oikeutta muihin korvauksiin. Relevator ei ole vastuussa toimituksen jälkeen ilmenevistä vioista, jotka johtuvat esimerkiksi virheellisestä käsittelystä tai asennuksesta.

  1. Vastuun rajoittaminen

Relevatorin kokonaisvastuu rajoittuu kyseisestä tuotteesta maksettuun summaan. Relevator ei ole vastuussa välillisistä vahingoista, tulonmenetyksistä, liiketoiminnan keskeytymisestä tai muista välillisistä menetyksistä.

  1. Palautukset ja peruutukset

Palautukset hyväksytään vain kirjallisella sopimuksella. Jos tilaus peruutetaan tilauksen vahvistamisen jälkeen, Relevator voi vaatia korvausta todellisista kustannuksista, mukaan lukien menetetty myynti ja talletus.

  1. Vienti ja erityisehdot

Vietäessään tuotteita ostaja on vastuussa siitä, että hän noudattaa kohdemaan lakeja ja määräyksiä, mukaan lukien tullit, verot ja tuontiluvat. Vientiä koskevista erityisehdoista voidaan joutua sopimaan erikseen.

  1. Sovellettava laki ja riitojenratkaisu

Tähän sopimukseen sovelletaan Ruotsin lakia. Riidat ratkaistaan ensisijaisesti neuvottelemalla. Jos tämä ei onnistu, riita ratkaistaan ensimmäisenä oikeusasteena Göteborgin käräjäoikeudessa.